zondag 23 september 2012

Helpende hand

Donderdag had ik thuis maar een klein klusje gedaan, omdat ik na aanleiding van deze blog (om precies te zijn klus 12) een reactie kreeg van mij zus.

Anoniem 13 september 2012 17:05

Goed bezig zeg!!! Vooral de hobbykamer. Ik heb ook zo'n kamer moet er ook mee aan de slag maar ik krijg geen beginnetje.
Misschien een keer een ideetje dat ik jou kom helpen en jij mij??
Groetjes van je Zus

Waarop ik reageerde.

Nou je mag me zeker komen helpen hoor. Ik weet nog wel een klus waar ik erg tegen op zie. Samen gaat het vast makkelijker. Natuurlijk kom ik jou dan ook helpen wie weet steek ik je nog wel aan haha.

En zo maakte we de afspraak dat we elkaar zouden helpen.
Afgelopen donderdag was dus de dag dat ik haar ging helpen. Zuslief was al voortvaren te werk gegaan en had de eerste uitzoek stapels al op de eettafel gezet, maar voordat ik aan het werk ging leek het me handig dat we eerst alles hadden bekeken en besproken hoe we het aan zouden pakken. Ik dacht dat ze de kamer gewoon weer (net als bij mij thuis) op orde wilde hebben, maar nee ze had hele andere plannen. De hobbykamer moet omgetoverd worden tot logeerkamer/werkkamer. Het bureau moet er wel in blijven staan maar de kasten moesten er allemaal uit. Poeh, dat is wel een heleboel werk. Dit reden we nooit in een middagje. Dus samen besloten dat we deze hoek zouden aanpakken.
Deze kast moet de kamer uit en moet op de gang komen te staan. Dit vond ik een mooi klusje om nu te doen. De spullen die ze al op de eettafel had liggen moesten natuurlijk ook gewoon uitgezocht worden dus aan de slag. Zuslief aan het uitzoeken in de eetkamer en ik alles wat op de kast ligt naar haar toe brengen, zodat ze het allemaal uit kon zoeken.
Met de tips: één doos voor oud papier, één zak voor plastic, één la (ze had nog een la leeg en later vond ik nog een la leeg) voor zaken die ze op een later tijdstip nog een door moest spitten, ging ze aan de slag.
Ondertussen belande ik bij de kast zelf. Eerst alle laatje er maar eens uit halen de kast schoonmaken, dat was zeker geen overbodige luxe. Je denkt vaak dat een kast helemaal niet zo vies is. Nee in eerste oog opslag viel dat ook best wel mee, maar aan mijn bruine water te zien was het toch echt wel nodig. Nu kan hij er weer heerlijk een tijd tegen aan. Samen even de kast verplaatsen en de lade kunnen er weer in.

Aangezien zuslief nodig druk doende was met de stapels papieren en spulletjes besloot ik 2 laatjes alvast voor haar aan te pakken. De twee laatjes met de kaarten en enveloppe. Dit kon makkelijk in één la en dan hadden ze weer een la leeg om andere dingen in te doen.

Aan de slag. Alles er uit nieuw soppie en schoonmaken maar. Even laten drogen en weer inpakken. Net op het moment dat ik de lades dicht had kwam zuslief met nog wat enveloppe en kaarten aan die zaten tussen een van de stapels. Oké, dan wordt het helaas toch 2 laatjes, want in eentje pas het echt niet meer. Alle kaarten nog even uitgezocht op soort gelegenheid dat zoekt ook weer wat makkelijker en op naar het volgende.

Ik zie nog een paar dozen die nog in elkaar gezet moeten worden. Hup, dat doen we ook nog maar even, want de andere verzameldozen (zoals mijn zus ze noemt) zijn bijna vol en kunnen dan naar zolder. Iedereen heeft een eigen verzameldoos, daar zitten alle persoonlijke spullen in die ze willen bewaren. Van tekening, foto’s, gedichten, rapporten tot verjaardagskaarten. Een goed idee wat ik dus ook ga gebruiken. (hier sprak ik gister al over toen ik die mooie doos apart zette)

Zuslief ging gestaagd dor met haar uitzoekwerk. Het ging zo lekker misschien nog maar een stapeltje van het bureau erbij en nog één zo schiet het toch al aardig op, maar in middels ligt de hele eettafel wel helemaal vol. Dus dit moet het voor vandaag maar even wezen. Als ze dit allemaal al uitgezocht heeft WOOOHHH dan heeft ze echt al veel gedaan (dacht ik nog bij mezelf). Zelf pakte ik een doos en deed alle losse spullen van op het bureau hier in. Er stonden nog een aantal dozen die ze nog moet uitzoeken dus dan kan deze daar mooi bij en als ze dan iedere dag één doosje doet, dan is het sneller gedaan dan ze dacht.

Tijd om af te ronden voor vandaag. Ze heeft al één zak vol met plastic en een hele grote doos vol met papier. Goed werk dus. Ik breng de doos met papier samen met het papier wat nog mooi te wachten staat bij de achterdeur naar de schuur. Mijn zwanger is ondertussen alle bedrading aan het weg halen, zodat ik samen met mijn neefje van nog geen 20 maanden de stofzuiger even er door heen kan halen. (Ja ook de mannen helpen lekker mee aan deze opruimactie) Nog even een dweiltje er door en dat is dit het eindresultaat voor het doel van vandaag.
Ja vele handjes maken licht werk en jong geleerd is uit oud gedaan.

Ook kan ik je vertellen dat ik mijn zus toch wel een beetje heb aangestoken. Oké, ze zal niet gaan bloggen (daar heeft ze de tijd niet voor), maar de zelfde avond nog wilde ze niet stoppen met opruimen. In de keuken was ook nog een schapje dat wel even meegenomen kon worden zoveel werk was het niet. Haha heerlijk toch.

Vandaag kreeg ik een appje van d’r dat ze gister haar slaapkamer aangepakt had en vandaag al een boel strijkwerk weggewerkt had (ja dat blijft ook maar doorgaan met een gezin van 5) en samen met mijn nicht de kledingkast van mijn nichtje had opgeruimd. Hoe bedoel je besmet hihi.  Nou zus ik zou zeggen vol houden (ik weet dat je dit lees ;)) en mocht je weer een probleem kamertje, kastje of zo hebben. Ik wil je altijd komen hebben. Is ook nog gezellig ook, maar eerst zie ik je volgende maand hier :D
Opruimtijd: een halve dag

1 opmerking:

Ik vind het leuk om je reactie te lezen ook al geeft ik niet altijd een reactie terug. (Alle vragen de gesteld worden beantwoord ik sowieso). Bedankt voor je bericht!